damnfinecoffee

Göteborg

Denna helg har jag spenderat i Göteborg med min älskade pojkvän. Det har varit så otroligt underbart och mysigt, och jag är så glad över att han är min. Göteborg är och förblir min favoritstad här i Sverige. Staden är så otroligt lugn och harmonisk samtidigt som det är en storstad. Det var inte alls mycket trafik, varken på vägar eller på trottoarerna, alla var trevliga och allt vi stötte på hade en fin aura över sig. Vi planerar redan nu att åka tillbaka i sommar, och jag längtar!

Fredag:
I fredags tog vi förmiddagståget och var framme i Göteborg efter två. Vi checkade in på vårt otroligt fina hotell där vi bodde på 20:e våningen och hade utsikt över hela staden, det var väldigt vackert. Sedan försökte vi lokalisera oss och strosade runt bara för att få ett hum om var saker och ting fanns, och det slutade med att vi gick väldigt mycket. Trötta och matta tog vi spårvagnen tillbaka till hotellet och gjorde oss klara för middag. Vi hittade en jättemysig, grekisk restaurang som hette "Athena", som vi faktiskt åt på båda kvällarna, så gott var det! Trötta och mätta tog vi en kvällspromenad och gick sedan hem mot hotellet. Tittade på kvällens På Spåret på svtplay och efter det slocknade vi båda ganska fort i den sköna hoellsängen.

Lördag:
Utvilade vaknade vi och tog oss ner till hotellrestaurangen och den enorma frukostbuffen. Mmmm, I went a bit crazy och åt det mesta, vilket jag antar att de flesta gör. Sparade yogurthen med de färska bären till sist för att det är det allra godaste, och det blev också motivet för en liten bild. Efter frukosten begav vi oss upp på rummet för att göra oss i ordning. Vi begav oss sedan mot Göteborgs Konstmuseum, som verkligen var något att se. Vi såg verk av t.ex. Picasso, Munch och Rembrandt, men det allra häftigaste var att jag fick beskåda två tavlor av min favoritkonstnär, Claude Monet. Det var verkligen en upplevelse och jag blev lite tagen av hur otroligt vackra hans tavlor verkligen är. Sedan gick vi till museets bokhandel, köpte varsin bok och vi kände oss väldigt kulturella.

Den sista delen av frukosten och två glada personer på promenad mot konstmuseet.

Konstmuseet

Claude Monet och Mattias fina bok.

Sedan fortsatte vi vår promenad och gick en bra bit till ett jättemysigt område som heter Haga där det låg mysiga secondhandaffärer och cafeer lite överallt, längs kullerstensgator. Vi slank in på ett cafe och åt varsin surdegsbaguett med tillhörande tillbehör och drack en kopp kaffe, ypperligt gott. Sedan begav vi oss ner mod shoppingcentrumet och jag sprang in på Topshop och köpte mig en vacker klänning till vår "alla hjärtans dag-middag". Med trötta ben landade vi i hotellrummet och vilade oss ett bra tag och begav oss sedan ut på middag. Grekiskt även denna gång och det var lika gott som på fredagen, och det satt tillochmed en trubadur som spelade när vi åt. Väldigt romantiskt om man får säga så. En liten promenad och ett stopp för att köpa chips och sedan bäddade vi ner oss i sängen och tittade på några avsnitt av "Gotham" och bara hade det mysigt. En helt underbar kväll!

Lite shopping och en söt Mattias med lunchmacka.

Min nya kläninng som kvällsoutfit och vår otroligt goda middag.

Söndag:
Trötta vaknade vi upp lite tidigare än dagen därpå och packade ihop våra saker och duschade. Begav oss ner mot frukoten och fick njuta av buffen en sista gång, så gott! Begav oss in mot Nordstan för att invänta tåget. Jag sprang in på Topshop över gatan och köpte mig två saker och sedan tog vi en fika. Citron-marängpaj med grädde, hallon och en kopp kaffe. Sedan kom tåget och den långa resan hem. Vi spenderade tiden med ett antal avsintt av "Gotham" och då gick tiden mycket snabbare. En väldigt bra serie som rekommenderas!

Kom hem trötta och glada efter en underbar weekend. Jag är så otroligt glad över att jag har någon så fin som Mattias i mitt liv och jag älskar honom så himla mycket. Han är verkligen världens bästa! Jag har känt mig så lugn och stressfri den här helgen, och det har varit så mysigt att unna sig själv saker och lyxa till det som man annars inte brukar göra så ofta till vardags. Jag känner mig lugn, rofylld och redo för att jobba de sista veckorna innan sportlovet.  Jag längtar så tills vi ska tillbaka till Göteborg i sommar, en sådan underbar stad. Tänkte även dela med mig av sakerna jag köpte i ett annat inlägg för att jag blev så nöjd med allt.
Nu ligger jag nerbäddad i min säng med lite choklad och känner bara hur bra jag mår. Jag är så lycklig.